Del 35 Sommarflickan 65

1c

Lotta till vänster och Lisa till höger

Jag minns att Peter hade börjat jobba som kock på en restaurang som låg ovanför Restaurang Ambassadör på Kungsgatan och att ingången till den låg på Regeringsgatan. Där satt jag en eftermiddag och drack en kopp kaffe och eftersom det var mellan lunchen och kvällsrusningen så var det lugnt och Peter hade kommit ut ur restaurangköket och satte sig bredvid mig. I restaurangen satte två flickor som vi började prata med och en av dom hette Lisa och vi fick bra kontakt med dem och vi skulle träffas igen.
Sommarflickan0004Lisa hade tagit studenten och sommarjobbade på Svenska Järnvägar i deras restaurangvagnar. Hon hade fått låna en släktings bostad i Stockholm och det var därifrån som utgångspunkt som hon gjorde sina arbetsresor som förde henne fram och åter till Göteborg för det mesta.
När jag träffade henne dagen därpå kändes det med detsamma att vi gillade varandra mycket. Jag fick följa med henne hem på kvällen och övernatta hos henne. Hon litade på mig och när hon tidigt på morgonen skulle börja sin tjänstgöring så fick jag ligga kvar i hennes lägenhet och det visade att hon verkligen litade på mig. Vi möttes sen ytterligare en eller två gånger innan hon gick på semester.

3b
Lisa skulle först ta sig hem till Tibro och hade där en del att ordna innan hon kunde ta sig ned till Fiskebäckskil men hon förslog att jag kunde redan åka dit meddetsamma för att hennes väninna som jag hade träffat första dagen vi möttes fanns redan på plats i det lilla huset där vi skull bo. Oke det passade mig perfekt och jag fick exakta anvisningar för att ta mig dit. Det var inte det lättaste att hitta dit med både  tåg och buss. Men jag såg fram mot att komma ut ur stan och uppleva detta lilla äventyr med Lisa och hennes kompis Lotta.

Fiskebäckskil syns längs till vänster markerad

Fiskebäckskil syns längs till vänster markerad med röd prick

Hittills hade jag enbart sett Stockholm förutom en snabb bilfärd genom landets södra del i samband med Parisresan. Men nu skulle jag uppleva någonting alldeles annorlunda. Från och med jag steg av bussen i Fiskebäckskil kändes det som om jag hade landat i en helt ny och mycket trevlig och vacker miljö.
Sommarflickan0007Lotta väntade på mig vid bussen och vi kramades och var glada att min resa hade gått bra och att jag nu skulle kunna vara med dom ett tag och njuta av den vackra sommaren. Vädret var så fint det nu kunde vara och vi gick hem till deras hus som låg mitt i den lilla byn. Huset var rätt litet och en trappa upp fanns ett sovrum med en dubbelsäng och utanför en liten balkong.

Sommarflickan0009

”We got to get out of this place….” ( Animals)

Därifrån kunde man se havet på nära håll trots att det var några hus som låg emellan vattnet och vår balkong. Det var för att vårt hus låg rätt högt i byn. Efter en kopp te med lite smörgås så tog vi en lång promenad ut mot stranden och en bit till och sen var det dags igen att ta sig hem. På vägen hem passerade vi ett ställe där det hördes popmusik inifrån och vi gick dit för att kolla vad som var på gång. Det var byns enda kafé som hade en musikbox som var laddad med aktuell popmusik. Vi sparade ett besök till senare och traskade vidare hem till oss.

Det fanns en viss spänning i luften...

Det fanns en viss spänning i luften…

Jag hade redan märkt att det fanns vissa vibrationer mellan Lotta och mig och det visade sig ganska snart att Lotta var rätt så intresserad av någon form av närkontakt. Så när vi en stund senare la oss i den enda dubbelsängen som fanns steg spänningen och snart så låg vi i samma säng och kramades så att vi blev rätt så upphetsade av våra gemensamma ansträngningar att komma nån vart. Snart visade det sig i alla fall att det fanns en gräns och vi kom överens om att inte överskrida den. Vi lovade varandra att så länge vi inte överskred den gränsen så behövde vi inte ha dålig samvete gentemot Lisa som jag ju var rätt så förtjust i. Men är man arton år gammal så kan man ju vara förtjust i mer än en tjej och det tyckte även Lotta. Så vi hade det urmysigt i vår säng och tillbringade två dygn och två nätter tillsammans innan Lisa skulle ansluta sig till oss. Vi lyckades jättebra att hålla masken när Lisa dök upp och mina känslor flyttades över till henne på ett naturligt sätt. Lotta hade från början insett att vår samvaro var tidsbegränsad och funnit sig i detta faktum på ett naturligt sätt. Så från och med nu så var vi enbart vänner utan kroppskontakt med några få korta undantag.
3dLisa var en helt underbar tjej. Hon var lugn och hade en utstrålning som gjorde att man kände sig avslappat och omtyckt av henne. Hon och jag låg i samma säng och även med henne så fanns det en gräns som vi inte skulle överskrida så länge vi var i Fiskebäckskil. Det var en av dom varmaste somrarna jag hade varit med om och i synnerhet så var det varmt på nätterna när vi tre låg i dubbelsängen och det fanns dubbla känslor mellan oss tre. Men det fungerade.

Jag lärde känna filmjölk med jordgubbar till frukost

När vi gick upp på förmiddagen så började dagen med att vi intog en helt underbar frukost på balkongen med segelbåtarna som kryssade förbi nedanför. Jag lärde mig uppskatta filmjölk med färska jordgubbar,  knäckebröd och diverse andra frukostvanor. Därefter så tog vi oss till stranden och där  kunde man trava upp en bit ovanför stranden så man hade en plats att ligga alldeles för sig själv och med härlig utsikt ut mot skärgården och in mot byn.
Vi hade min lilla radio med oss och jag minns att jag läste en tjock bok om Galileo Galilei. Det var en mycket speciell situation när man som vi tre fanns dels i en triangel men även i en dubbelrelation. Det var allt lite pirrigt då och då. På hemvägen framåt sen eftermiddag så tog vi vägen förbi kaféet med jukeboxen och åt en glass eller drack en cola.
Det fanns en låt ut av Animals som hette ”We got to get out of this place and if this is the last thing we ever do” och av någon anledning så älskade vi alla tre den låten och spelade den varje gång vi besökte kaffet.
Sommarflickan0012Efter en vecka började jag längta till livet i Stockholm och åkte hem till stan igen. Lisa och jag träffades några gånger i stan men vi gick inte heller då över gränsen utan hon skulle spara sig tills den riktige dök upp i hennes liv och det var helt okej med mig. Ofta har jag tänkt på Lisa och undrat vem det var som blev den riktige i hennes liv och hur hon har det och hur många barn det finns och så undrar jag så klart om hon kanske någon gång tänker på mig. Och faktum är att det tror jag att både hon och Lotta har gjort.

Utsikten från balkongen där vi åt vår frukost...