Del 95 Afrikaresan 1979

Den 22 oktober 1979 gick flyget till Paris för en mellanlandning innan vi flög vidare mot Benin. Vad skulle vi där göra kan man undra. Som jag i förra kapitel nämnde så är denna resa viktigt för att vi skulle kunna visa upp snabba resultat och initiativförmåga gentemot kunden ASEA. Dom ville ha en stor film om sin världsomspännande verksamhet men filmen skulle vara lite nydanande och läckert och därför hade Sandell-Film fått napp hos ASEA´s informationschef och det var enligt honom okej att vi satte igång att filma men den mannen skulle bli snart bli avlöst på sin post och därför ville han inte själv skriva på filmkontraktet med Sandell Film utan han sköt upp detta till hans efterföljare kunde ta hand om filmbeställningen som var lite känslig att genomföra på grund av uppdragets karaktär och därmed förenade stora kostnader. Men både den gamle informationsdirektören och vår chef Thore var medveten om att ju mer material vi hade redan filmat innan den nye chefen började sin anställning ju svårare var det för den mannen att avbryta projektet. Därför så blev det lilla teamet som höll förra veckan på med Sverigefilmen nu snabbt sänt iväg till Afrikas djungler för att där filma ett stort pappersbruk där ASEA hade ansvaret att sörja för hela strömförsörjningen. Pappersbruket la man mitt i ett djungelområde dit enbart en väg ledde och det skulle ta från staden Douala som låg vid kusten ca två och en halv timmar att ta sig dit på rätt så dåliga vägar. Man la bruket så långt inne i skogen för att man skulle kunna avverka träden som behövdes för pappersframställningen i en stor cirkel runt omkring själva pappersbruket. Den elektriska strömmen skulle tas från ett kraftverk som låg vid ett vattenfall i närheten av pappersbruket. Pappersbruket ligger i Kamerun men innan dess skulle vi göra en avstickare till Benin där vi skulle filma en transport av en container innehållandes ett litet elverk som anländer i huvudstaden Cotonous hamn per båt och sedan skall lastas över till en järnvägsvagn för att åka på räls genom hela Benin för att hamna i Burkina Faso.
Så vi i filmteamet sitter på flygplanet hela natten och på morgonen klockan halvsex så landar vi i Benin och kliver av planet halvvaken. En uppgående morgonsol tar emot oss när vi ger oss iväg till tullen för att prata oss igenom deras förundran. Men där är det stopp direkt och vi inser att vi får nog be om hjälp av den kontaktperson som ASEA har här i stan. Vi har även Stig Trone Holst från ASEAS filmavdelning med oss på denna resa och vi är lite nyfiken hur han kommer att agera och om han kan vara till någon hjälp på denna resa eller om han är mer som än kvarnsten kring vår hals? Men tills vidare så bestämmer vi att ta en taxi och åka in till det hotellet där vår kontaktman skall bo. Vi meddelar tullens tjänstemän att vi kommer att återvända senare för att hämta våran utrustning och våra väskor och tar adjö från dem tills vidare. Vid framkomsten i stan kliver vi av vid det lilla hotellet som ligger vid en strandväg och slår oss ned i några stolar som står på en veranda där vi har en fin vy över havet som börjar på andra sidan gatan. Jag går in till receptionen och försöker få kontakt med ASEA mannen och lyckas efter ett tag få liv i honom och efter en halv timme så kommer han till vårt bord på verandan och beställer en frukost åt sig. Han ser lite bakfull ut och han kan inte heller ha sovit många timmar i natt . Så ser han ut i våra ögon. Han röker frenetiskt och undrar vad vi är för ena och vad vi förväntar oss av honom. Vi pumpar honom på information om allt mellan himmel och jord men framförallt om hur det ser ut med containertransporten från båt till tåg. Han ser förvånat ut och undrar varför vi inte vet att det är ytterst osäkert att veta hur lång strejken i hamnen kommer att ta och att det kan ta mellan en eller flera veckor. Detta är Afrika och här  skall man ta det lugnt och inte stressa. Det märktes att han hade varit länge i Afrika för att han tog det synnerligen lugn och det bidrog till att vi insåg strax att det bara är att anpassa sig till landets seder och inte stressa sig själv över saker man inte har något inflytande över. Så även vi tog in några öl efter frukosten och började orientera oss mer på djupet över sakernas tillstånd. Efter lite diskussioner kom jag fram till att det var inte nån idé att spendera en massa tid på denna osäkra transport. Så jag kom med förslaget att vi skulle strunta i att filma transporten i nuläget och istället åka till Kamerun och där filma pappersbruksjobbet som skulle ta kanska några dagar och sedan kontakta Benin igen för att få reda på om strejken i hamnen hade upphört. ASEA mannen skrattade och sa att vi fick gärna ringa honom men chansen att trafiken skulle vara igång igen om en vecka var obefintligt för att allt gods som hade samlats i hamnen skulle ta veckor i anspråk att fraktas därifrån. Så vi bestämde att Stig och jag skulle ta oss till en resebyrå i stan och boka ett flyg till Kamerun så att vi kan ta oss härifrån så fort som möjligt. Sune och Pelle skulle sitta kvar här på verandan och avvakta tills de hörde igen från oss. ASEA kontaktpersonen gav oss lite tips om att vi behövde nog söka upp polisen för att få ett inresetillstånd och ett utresetillstånd till och från Benin. Vi trodde att han skojade men även på resebyrån blev vi upplysta om samma sak så Stig och jag begav oss till polisen efter vi hade fixat flygbiljetter till ett kvällsflyg till Kamerun. Här var det spännande att ta sig in i en kasernliknande byggnad och det visade sig att militären och polisen var samma sak och här gällde det att ställa sig i kön på en balkong och vänta tills det efter nån timme vår vår tur att nådigast tas emot av en figur i uniform bakom ett skrivbord. Han fattade inte att vi skulle ha inresetillstånd och inte uppehållstilstånd utan samtidigt som vi fick inresetillstånd skulle vi be om att ett utresetillstånd för samma dag som vi kom in i landet. Allting kändes främmande för honom och han fick gå och be om hjälp och nu kom lunchen emellan och vi fick ytterligare vänta en timme innan en annan höjdare kom och skulle undersöka vad det är vi verkligen ville ha av dom. Franska var språket och varken Stig eller jag var några experter på franska men vi fick fram med händer och fötter det vi ville och kring tretiden på eftermiddagen så hade vi två stämplar i alla våras pass och nu så var det hög tid för Stig och mig att ta en taxi och återvända till hotellet där vi fann både Pelle och Sune sittandes i skuggan framför åtskilliga ölflaskor som de hade tröstat sig med medens Stig och jag hade ordnat upp dom värdsliga tingen så vi kunde ta oss senare på eftermiddagen ut till flygplatsen och se till att vi fick tillgång till vår utrustning och våra resväskor som låg fortfarande där i det lilla tullhuset. Men först fick vi i oss lite mat och dryck och efter maten tog jag ensam en liten promenad längs gatan fram till ett ställe där dom lokala fiskargubbarna höll till och jag såg på hur dom kom iland med sina fångster undan för undan och det var verkligen exotiskt att se på livet här vid stranden. På trottoaren mötte jag några grisar som höll till mellan  havet och strandpromenaden. Vi femtiden tog vi en taxi och gav oss iväg till flygplatsen. Efter en kvart skriker Pelle upp och säger att vi får vända om för att han har glömt sina glasögon på restaurangen där dom hade druckit öl hela dagen. Jag tänkte fan att det skulle hända stackars Pelle för att nu hade han säkert ett dåligt samvete för att han inte skötte sig riktigt bra. Att bli av med sina glasögon vid ett sånt tillfälle där jobbet är avhängig om du kan se eller inte när du tittar genom kameran är rätt allvarligt för man får inte fram ett nytt par på en kvart. Så vi vände taxibilen och hoppades på tur men det visade sig att glasögonen var borta och vi fick vända igen och nu var vi lite oroliga. Hur skulle det gå framöver ? Vi hade ju en av kundens observatörer med oss på denna resa vilket kunde ha viss följder. Vi visste ännu inte hur Stig från ASEA skulle vara inställt mot oss i teamet. Om han skvallrade hemma att vårt team inte skötte sig utan att fotografen var full och slarvade bort sin glasögon så såg inte det så bra ut inför den nya informationschefen som skulle skriva kontrakt med Sandell Film framöver. Så gick tankarna när vi nu var på väg till flyget och svettades ordentligt denna eftermiddag. Att vi nu hade varit utan sömn i 34 timmar med enbart någon timmes vila på planet. gjorde inte det hela bättre. Så när vi nu anlände på flygplatsen och kliver av bilen så kör det fram en kille på en liten motorcykel och erbjuder oss Pelles glasögon som han håller fram åt oss. Men han vill ju gärna ha betalt för dom tycker han. Vi blir förvånat allihopa och visserligen så fattar vi genast att det troligen är någon svindel på gång i och med att han förmodligen har tagit glasögonen vid ett visst tillfälle från Pelles bord på restaurangen  för att senare kunna göra en liten affär med oss. Den kan även ha varit så att han tog glasögonen först efter vi hade glömt dem verandan. Det enda viktiga för oss var att få glasögonen av dom två killarna som krävde en viss summa för att dom hade varit så vänligt och följt oss hela vägen till flygplatsen och så vidare. Jag betalade summan de begärde och sen åkte dom sin väg. Vi var glada att det hela hade löst sig på detta sätt för de pengarna var väl använda och nu så skulle vi ta itu med tullpersonalen för att få ut komma åter i besittning av vår utrustning. Vi var beredda att betala om det skulle behövas en slant för att de hade vaktat våra prylar under dagen men dom var bara förvånat när vi erbjöd dem lite pengar för att de ville hjälpa oss att transportera utrustningen till incheckningsdisken för vår kvällsflyg. Vi fick låna en av deras små vagnar för att få med oss allt och sen var det bara checka in allting igen så vi kunde ge oss iväg med kvällsflyget till Kamerun. Jag behövde inte stämpla carnéten för vi hade officiellt aldrig tagit in utrustningen i landet. Så efter några timmer så satte vi på ett plan igen och nu så fick jag äntligen några timmars sömn efter vi hade fått en måltid serverat. Någon gång på sena natten landade vi i Douala som ligger vid Kameruns kust och nu skulle det bli  spännande att se hur det gick att komma här in i landet med alla våra prylar i flera trä och aluminiumlådor. Vi passerade  genom passkontrollen och sen så väntade vi på våra väskor och utrustningen som omfattade ett antal större lådor. Efter ett tag så dök våra resväskor upp men inga lådor innehållandes vår utrustning syntes till. Det var inte bra utan nu började vi bli oroliga. Dom kanske inte ens hade kommit med samma plan. Efter en del letande efter möjliga förklaringar upplystes vi av någon person att lådorna förmodligen hade förts till ett närliggande tullhus för att lådorna var för stora för hanteringen av den personal som fanns under natten på flygplatsen. Vi hoppades att det var rätt information men kunde inte göra något annat än att återkomma dagen efter för att kolla vidare. Nu  lämnade vi flygplatsbyggnaden och kom ut i den fuktig varma luften utanför och blev genast överfallna av ett helt gäng taxiförare  som tog tag i våra väskor och höll på att ta dom ifrån oss för att var och en ville ha en körning med oss som kunder. Med nöd och näppe fick vi hålla i våra väskor och jag började skrika åt dom att de fick lugna ned sig och det gav ett visst resultat. Nu fick vi konferera inom teamet vart vi skulle ta oss. Vi hade inte beställt några rum i förväg utan fick improvisera bäst vi kunde.  Det var så att Pelle hade varit i Kamerun förut och filmat med en svensk regissör under ett antal månader. Så Pelle bodde på den tiden på ett litet ”råtthotell” med namnet Faiser på grund av att den filmen hade haft så låg budget. Där hade han mött en hel del flickor som jobbade som prostituerade som höll till på samma hotell och han hade blivit god vän med några av dom. Pelle kom nu med förslaget att vi alla skulle åka till de hotellet och inkvartera oss där. Jag sa genast emot och menade att efter den rätt så jobbiga resan som vi har gått igenom så behövde vi komma in på ett bra hotell för att återhämta oss men Pelle protesterade och ville absolut till sitt gamla hotell. Även Sune tyckte att det vore kul att se hur Pelle har haft det på sitt ”råtthotell” under sin förra vistelse i Douala. Han ville vara lojal mot Pelle och det var helt okej. Så jag tog hand om planeringen och frågade en av taxiförarna om vilket som var det bästa hotellet i staden. Fick som svar att SABA hotellet var det bästa. -Då gör vi så att Stig och jag åker till SABA och tar in där och så ses vi där imorgon eller bättre sagt idag klockan tolv vid receptionen. Okej, alla var nöjda och vi satte oss i två bilar och åkte in till stan. När vi kom fram till hotel SABA visade det sig efter en kvarts dividerande i receptionen att det inte fanns ett enda rum att uppbringa utan vi blev hänvisade till ett annat hotell dit vi fortsatte med samma Taxi och där var det möjligt för Stig och mig att kunna övernatta.

Vi blev visade till två rum som befann sig vid ett gårdshus. En trappa ledde upp till första våningen och det första jag ser är en kvinna som ligger där på en gång precis utanför dom rummen som vi skulle få. Nu började det bli ljust ute och när jag såg mig omkring från den balkonggången där vi nu stod och undrade över hur vi hade hamnat här så såg jag nedanför en präktig trädgård med palmer och stor grön växlighet och bortom så kunde jag skönja större båtar i en hamn. En liten kille öppnade dörrarna till våra rum och äntligen fick jag komma in till ett avskilt litet område där det var bara att slå sig ned och pusta ut. Innan dess hade Stig och jag kommit överens om att äta frukost vid niotiden och sedan ta oss ut gemensamt till Tullen vid flygplatsen för att spåra upp vår utrustning. Jag låg på sängen en liten stund och tankarna gick runt i skallen hur det kommer att gå med utrustningen. Var är den och så vidare. Hade den verkligen kommit med samma flyg som vi? Då knackade det på dörren och jag öppnar och få se den flicka som hade suttit utanför på balkonggången som frågar om hon får komma in till mig. Jag kände att det lät intressant att få göra mig bekant med en person som kom härifrån och hon klarade lite engelska och lite franska så vi slog oss ned i rummet och jag tog fram en Whiskyflaska som jag hade i resväskan. Vi skålade och drack några glas och jag hade inte hjärtat att be henne att lämna mig utan erbjöd henne att lägga sig i den andra sängen. Jag ställde klockan på nio och somnade in som en stock. Vaknade vid nio och efter en snabb dusch bad jag tjejen att följa med och äta  frukost vilket hon tackade ja till och sen tog vi adjö från varandra. Ett snabbt möte i en ny värld. Stig var lite förvånat när vi hade fått sällskap vid frukosten och på vägen ut i en taxi till flygplatsen undrade han hur natten hade varit? Annorlunda sa jag och sen så bad vi föraren att ta oss direkt till tullhuset där dom stora lådorna förhoppningsvis hade hamnat. Jag hade med alla dokument som kunde bevisa att det var vår utrustning och när tulltjänstemännen fick se våra inlämningskvittos för lådorna så lokaliserades dom genast och kördes fram på en liten vagn. Dom kollade en av lådorna och jämförde numren på ett objektiv med numren som stod på carnén och sen fick vi den berömda införselstämpel. Vi hade beställt en stor och rymlig taxi och det var klok för att nu hade allt plats i bilen och vi bad föraren att ta oss till hotel SABA. Där fanns det fortfarande dåligt med plats för oss men vi sattes på väntelistan och fick i alla fall förvara vår utrustning bakom receptionen. Nu betalade vi taxin och så satte vi oss i vid swimmingpoolen där det fanns en bar och nu så kunde vi för första gången koppla av. Vi hade fått tag i utrustningen och när som helst så väntade vi in Sune och Pelle som vi skulle möta här i receptionen. När jag efter en kvart gick ut i receptionen anlände de två med sina väskor och även de fick ställa in dem i samma rum där vår utrustning redan fanns. Sedan käkade vi en återföreningslunch i den flotta restaurangen som även den låg i det fria och gränsade till det öppna poolområde. Allt kändes superlyxigt. Lunchgästerna kring oss bestod av rika afrikaner och guldet bara glänste kring halsarna, på deras öron och händer hos samtliga kvinnor  och men som var superelegant klädda. Vi sköljde ned maten med några öl och sen berättade Pelle att han hade redan kontaktat en kille från Douala som hette David och som nu var på väg hit. Den killen hade varit en assistent till filmteamet när Pelle var här för ett halvt år sedan. David dök upp lite senare och vi anställde honom omedelbart för några dagars medverkan vid vår inspelning. David hade sitt arbete på Centre Culturelle här i Douala och vi fick genast bra kontakt med varandra. Han tipsade oss var vi kunde få tag i en hyrbil som skulle duga bra  åt det arbete vi hade framför oss. Vi skulle dagligen ta oss ut på en två och en halv timmars enkelresa till vårt pappersbruk långt inne i djungeln. Det betydde att enbart restiden varje dag skulle bli minst fem timmar om allt gick bra. Men oftast så tillkommer det punkteringar och då tar det betydligt längre tid att ta sig till stan igen. Vi fick alltid ha minimum tre reservdäck med oss på biltaket. Det var standard vid den typ av resor blev vi upplysta om. Det skulle visa sig att David var expert på byta däck på den Peugot som vi hyrde och det var mycket viktigt att hålla sig till reglerna när man ger sig långt in i djungeln.
Plötsligt när vi sitter där vid poolen och tar en siesta efter lunchen så hojtar Pelle till och säger att han har tappat eller glömt sin plånbok på det lilla ”råtthotellet” där han hade sovit första natten. Förmodligen så hade han plånboken framme när han ringde David innan han tog sig hit. Jag tänkte att nu får det väl räcka med konstigheter men det är mitt jobb att styra upp alla sådana incidenter och vi går genast ut till receptionen och ringer till ”råtthotellet” där dom känner igen Pelle mycket väl och tack och lov finns plånboken där för avhämtning. Så Pelle och jag tar oss dit och nu får jag se hotellet och möta några av hans ”vänner” och dom verkar vara jättefina och alla visar sin tillgivenhet till Pelle och även jag är välkommen och dom ber oss att återkomma senare under veckan för en kväll och vi lovar att göra så om möjligt. Medan vi var borta från hotellet hade Stig och David hämtad en vit Peugot med tre reservdäck på taket från hyrfirman och dessutom kunde vi nu checka in eftersom vi hade fått våra fyra enkelrum som vi ville ha på hotel SABA. Så framåt kvällen var allt ordnat för morgondagens första utfärd till pappersbruket.
David kom till vårt hotell med vår hyrbil och hämtade oss och sen var vi på väg trodde vi. Vi åkte in på en bensinmack och tankade och upptäckte samtidigt att det var dags att fylla på luft i ett av däcken. Det visade sig att det var fel på ventilen och det var bara lämna in hela däcket för reparation. Så nu hade vi bara två reservdäck med oss men eftersom vi ville komma iväg så struntade vi regeln att man alltid skall ha minst tre däck i reserv med sig. Återigen var vi på väg och jag körde. Vägen blev sämre och sämre och hålen i vägen  blev större och större och fler och fler. Jag fick kryssa mellan dom och åka slalom och hålla en viss genomsnittshastighet för att vi skulle nå fram i tid. Vi behövde ju jobba några timmar på plats och helst vara tillbaka i stan innan det blev mörkt. Det var en konst att ta sig fram och efter nån timme så skadade jag mitt första däck. Vi hade tur som var inte så långt från en hytta där vi kunde låna ett verktyg som behövdes för att få den skadade fälgen att fungera igen så vi kunde fortsätta i samma tempo som förut. Det var svettigt och jag fick koncentrera mig på  körningen som om man hade hamnat på en minfält kan jag tänka mig. Vi hade ett antal flaskor mineralvatten med oss och dom gick åt bland oss fem personer. Kring klockan ett kom vi fram till pappersbruket som inte var färdigt byggt än och jag tog kontakt med ASEAS platschef som upplyste oss om diverse arbeten som de höll på med. Vi fick höra att det var en hel del finnländare som arbetade här som elektriker hos ASEA och att dom varje dag efter sitt arbetspass satte sig i en egentillverkat bastu för att kunna upprätthålla sina traditioner. Dem grabbar fick vi träffa senare och höra talas om ”sothönsen” och först fattade vi ingenting men senare kom det fram att det var dom inhemska flickorna som var lite lätt på foten som kallades så av grabbarna. Dom erbjöd sina tjänster här kring bruket. Andra länder – andra seder!
Vi tittar på olika platser där vi eventuellt kan ta lite bilder men det ser inte så himlakul ut. Vid femtiden först åker vi åter till stan och den sista halvtimmen så blir det mörkt och då är det inte lätt att hålla sig på vägen när man blir bländat av en annan bils helljus. Men vi kom hem levande vid åttatiden. Det kändes i hela kroppen att man hade kört på dessa taskiga skogsvägar med enorma hål där man kunde försvinna om man inte aktade sig. Efter ett litet barbesök och en god middag gick vi och la oss för att dagen efter skulle vi ta oss redan vid halvsju på morgonen ut till EDEA som pappersbruket kallades.

Nu visste vi hur rutinerna såg ut och kunde lättare hitta oss tillrätta med allt nytt som omgav oss. Bilresan genom djungeln var häftigt och några gånger stannade vi bilen och bara lyssnade på ljuden från skogen och vid enstaka ställen tog vi lite filmbilder av landskapet runt omkring oss. I närheten av bruket fanns ett vattenfall med ett vatten- kraftverk där strömmen till bruket skulle tas ifrån. Där hängde vi några timmar för att få de bilder som regissören Sune ville ha tag i. Vi upptäckte nya sidor i området kring pappersbruket.
Det var andra dagen och även den dagen bytte vi däck två gånger på vägen till bruket. Före hemresan fick vi sedan låna ett extradäck och under resan fick vi en punka till. Dessutom ville Stig på hemresan pröva på att köra bilen och det fick han gärna men tro det eller ej han fick stanna för en polis som ville se hans körkort och när han fick det i sin hand så sa han tack och meddelade att körkortet nu var indragen. Sedan slapp Stig att köra bilen.
Nu borde Stig ha dragit fram en sedel för att återfå kortet men han ville inte utan föredrog att söka ett nytt kort när han kom hem till Sverige. Det var lite tokig för att ett nytt kort kostar en slant även i Sverige och dessutom så tar det en hel del tid att anmäla det som stulen eller borttappat och sedan få vänta på ett nytt.
Tredje dagens och fjärde dagens resor ut till EDEA camp var rätt likt det vi hade gjort dom första två dagarna. Det som jag minns från hemfärden på söndag kväll är däremot följande. Vid det här laget så hade det blivit lite jobbigt att ha med oss Stig för att han inte hade någon som helst funktion att fylla. Det blir lätt irriterande stämningar när någon inte förmår att anpassa sig till teamets dynamik. Det gäller helt enkelt att veta när det är dags att hålla munnen och när det är dags att ligga lågt. En nykomling i teamet känner inte vibrationerna och då kan det bli jobbigt. Så vid hemfärden sitter jag och kör som vanligt och Stig sitter i baksätet där det är trångt eftersom både David och Pelle delar sätet med honom. Han kommer med någon kommentar angående min körning en gång för mycket och jag blir så förbannat så att jag ber honom att hålla käften om han vill inte bli avslängt mitt på vägen. Sen var det tyst och alla satt och funderade vad det skulle innebära på kort och på lång sikt. Även jag inser att det var inte så klok att be honom att hålla igen men gjort är gjort och det handlar om att få denna bil säkert tillbaka till civilisationen och då får man inte bli irriterat på föraren för att det kan få konsekvenser för samtliga passagerare. Jag ansåg att jag handlade i affekt men kunde försvara mitt uppträdande gentemot kundens representant. Men det som komplicerade vår situation var ju att det fortfarande inte fanns ett påskrivet kontrakt och då kunde Stig eventuellt komma in i bilden och påverka utgången av detta pågående filmprojekt. Såna tankar flög genom mitt huvud när jag fortsatte färden i tysthet mot hotellet. Och detta hände en söndag den 28 oktober 1979 på min födelsedag. Jag fyllde trettiotre år denna dag och på kvällen hade jag tänkt mig att bjuda de andra i teamet på en middag. Men efter hemkomsten hade jag ingen lust att bjuda med Stig som hade varit så jobbigt i bilen så vi gjorde enbart upp avresetiden för dagen efter. Sen ringde jag Sune och Pelle från rummet och vi kom överens om att mötas på mitt rum för en Whisky innan vi bestämde vart vi skulle efteråt. Vi samlades och gick igenom incidenten med Stig och alla var på min sida och tyckte att han hade bäddat för en känga och att det var helt befogat att visa honom att han fick anpassa sig till oss och inte tvärtom.
Sen skålade vi för min födelsedag och tog oss ut på stan där vi hittade en bra krog och hade en riktigt trevligt kväll tillsammans. Morgonen efter hade vi gjort upp att mötas med en kontaktperson från ASEA som var på tillfälligt besök här i Douala och skulle ta sig vidare hem till Sverige samma dag. Denna person hade åtagit sig att ta med sig våra exponerade filmrullar hem till Stockholm och lämna dem över till Sandell Film. Först efter detta möte åkte vi en sista gång till EDEA och avslutade filmningen kring brukets anläggning. Åter igen var vi nere vid det mäktiga vattenfallet och fick en del häftiga bilder med oss därifrån men efter det så kände vi att nu fick det vara nog här i Kamerun och bestämde att kontakta ASEA mannen i Benin per telefon för att kolla hur det gick med tågtransporten och hamnstrejken. Det svaret var såsom vi trodde negativt och i och med det så kom vi fram till att beställa hemresan för oss från Douala via Paris till Stockholm för dagen efter på kvällen vid klockan 21.00. Så redan denna måndag kväll så skulle vi ha ett avskedskalas för våran nyvunne vän David som hade ställt upp för oss och varit till stor hjälp för Pelle som assistentfotograf och även som däckbytarspecialist vid åtskilliga tillfällen. Vi bestämde att efter hemkomsten till hotellet skulle vi ta med David och åka ut till ”råtthotellet” där David hade ett önskemål om att vi skulle besöka en krog som han rekommenderade. Stig hade ej lust att vara med för att han var så trött när vi kom till hotellet så att det var järngänget som skulle ut och festa ikväll och det började bra med lite Whisky på rummet innan vi stack ut till ”råtthotellet” där vi skulle möta några av Pelles väninnor som vi bjöd med oss till restaurangen som David hade föreslagit. Dit kom vi och det var ett ganska så tomt ställe innan vi dök upp där men snart så fylldes krogen upp med folk och ett band med tre man stod och spelade ljuvligt musik som passade perfekt till den stämning som vi alla befann oss i för dels skulle vi lämna David och dels så var det ett återseende mellan Pelle och hans flickor och så var det vi i filmteamet som hade varit med om en häftigt men ansträngande vecka i denna exotiska miljö. Det fanns anledning att fira och vi bjöd hela gänget och stämningen blev finare och finare och till slut så var jag tvungen att gå upp till musikerna och be om jag kunde få spela lite trumpet. Dom undrade för att det fanns ju ingen trumpet på scenen men det skulle inte hindra mig för att jag kunde ju spela trumpet med munnen. OKEJ man, sa dom. Och jag tog över scenen och drog igång med mitt specialtrick som jag är ganska bra på nämligen att spela ”Summertime ”med mina ihoppressade läppar och få dem verkligen att låta som en trumpet. Applåderna ekade när jag hade avslutad mitt nummer och det skreks om mera så jag tänkte det är lika bra att dom får lära sig hur en joddling låter så här efter ett antal glas öl och vin och jag satte igång med en kort men intensiv joddling. Åter applåder men nu tackade jag musikerna för att dom lät mig uppträda som gästartist och hoppade ned från den lilla scenen och återgick till mitt sällskap. Den svarta publiken var upprymd och imponerad över att en vit man kunde ge sig så totalt avslappat och inte bry sig om han gjorde bort sig eller ej. Den natten blev en lång sådan och det var inte många timmars sömn vi fick i oss innan vi sågs igen vid frukosten. Nu så var det bara kvar att ta oss ut på stan och ner till hamnen för att få lite bilder som vi kallar ”lokalkolorit” och på eftermiddagen var det dags att återlämna hyrbilen och den räkningen betalade Stig med sitt kreditkort från American Express. Det var hans enda och viktigaste insats under denna resa. Vi checkade ut från hotellet och tog adjö från David innan vi sedan tog oss i god tid före planets avgång till flygplatsen för att jag behövde ju stämpla  carnén och sånt kan ta tid. Under natten flög vi över den afrikanska kontinenten för att landa nån gång på morgonen i Paris och byta plan för att vara åter på  Sandell Films kontoret på onsdag eftermiddag vid fyratiden. Jag glömde nämna en viktig sak som jag aldrig kommer att glömma. När vi pratade med David en gång på tu man hand så sa han helt apropo till Pelle att ”The weather in Africa has changed”. Jag funderar fortfarande över vad han exakt menade med det. Kan det ha varit en tidig observation om en klimatförändring eller? Inte vet jag men en sak är helt säkert och det är att om man tittar i Afrika  upp i himlen och ser på de vita molnen som rör sig mot den blåa himlen så vet man alldeles säkert att ingenstans i världen ser molnen ut som just där där du står just då. Och jag ser fortfarande dom supervita molnen på min näthinna när jag tänker på Kamerunresan.