Aroma- tillkomsten av en film…

Många gånger  när jag  tittat på filmer har jag tänkt på hur dom kunnat få ihop det. När jag väl lärde mig själv att spalta upp ett manus i sekvenser och scener för att sen kunna hantera allt skeende på ett bra sätt, så tyckte jag att det borde väl intressera en hel del andra människor. Så nu kan jag visa hur det går till när man producerar en film.
I mitt exempel  tar jag en film som heter ”Aroma” eller ”The six senses of Jacobs Suchard”
Du kan få se filmen som är 18 minuter lång och uppdelat i 2 delar.

Efter du sett båda delar kan du ta del av manuskriptet som jag fick i handen när jag skulle göre en produktionsplanering. Det var i december 1988 och filmen skulle spelas in under 89.

Här finns manuskriptet som är skriven av Björn Ericstam som var en specialist på att få fram just den här sortens filmer. Han studerade företaget i fråga-ett multinationellt schweizisk företag som heter Jakobs Suchard. Man säger att man läsar in sig på produkterna och försöker att hitta på en historia i vilken man placerar dom. Sen får fantasin flöda och hantverkaren får visa sin skicklighet. Den här typen av film får ofta ett eget liv under inspelningens gång men i detta fall så noterar jag att filmen ligger väldigt nära manuset. Själv blev jag både glad och imponerat av att läsa manuset första gången i närvaron av Björn och även Hasse Zetterström som var den som skulle regissera och klippa filmen.
Här nedan finns det länkar till manuset och till en inspelningsplan som jag skrev ihop för att se hur många dagar vi behövde för att få ihop alla scener. Därefter så kan man räkna på hur mycket det kommer att kosta att producera filmen. Resorna till alla platser faktureras i regel direkt till kunden. Tillkommer kostnader för filmåtgång, framkallning, klippning och personalkostnader. Teamet till denna film bestod av 4 personer. Fotograf + assistentfotograf+Regissör och min egen person som skötte funktionen som Produktions/Inspelningsledare/Ljudtekniker.

Aroma manuskript av Björn Ericstam

Inspelningsplan till Aromafilmen

Print Friendly, PDF & Email

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *